het belang van een goed verhaal

Het belang van een goed verhaal

We ontmoeten regelmatig ondernemers die denken te overtuigen door ons te overspoelen met alle voordelen van hun product of de dienst. En dan geven ze uitgebreide technische uitleg over het hoe en het wat. Maar de belangrijkste factor die echt overtuigt, die ontbreekt vaak.

Waarom?

Dat is het antwoord op de vraag: ‘Waarom’? En dat gaat natuurlijk over het product. Maar eerder nog over jouzelf als ondernemer met een missie. Waarom doe jij wat je doet, en waarom zou ik met joú in zee gaan? Want we weten allemaal dat in het proces van aanschaf het gevoel en die emotionele factor een belangrijke rol spelen. Want ik loop niet warm voor de productspecificatie. Daar is iets anders voor nodig.

Bron

Dus de eerste stap die je zet is terug te gaan naar de bron. Waarom ben je hier eigenlijk mee begonnen? En waarom word je er zo blij van? Die vragen heb je nodig om jouw enthousiasme en drijfveer de ruimte te geven. Zodat je vandaaruit een connectie kunt maken met de ander. Want als je denkt dat het de inhoud is die alleen overtuigt, dan is dat een misconceptie. Je overtuigt op gevoel, compassie, herkenning, emotie. En je gesprekspartner gaat pas luisteren als je die ingrediënten voor die connectie hebt aangereikt. Want je kan de inhoud nog zo goed voor mekaar hebben (en dat is wel de bedoeling natuurlijk) als er geen verbinding of connectie is, dan gebeurt er helemaal niks.  

Drijfveer

Dus als ik jouw drijfveer niet ken of voel, dan kan ik het ook niet overbrengen. Dat is ook precies de reden waarom we met Startupinbusiness met iedere startup eerst werken aan een goed verhaal. Hoe ga je jouw klanten, partners en toekomstige financiers overtuigen dat ze met joú in zee moeten gaan? Hoe kweek je vertrouwen zodat er een samenwerking kan ontstaan? Daar komt het vooral aan op jouw drijfveer, je energie en enthousiasme, en je gunfactor. Mensen moeten warmlopen voor jouw initiatief, vertrouwen krijgen in jou, en jouw plannen door jouw ogen verbeeld kunnen zien. En dat doe je door jouw eigen ervaringen, inzichten, energie en gevoel mee te nemen in het totale plaatje. Want het is jouw drijfveer die ‘t ‘m doet.

Aandacht

We merken in de praktijk dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is. Daarom besteden we daar veel aandacht aan. Want als jij jouw verhaal niet kunt vertellen, dan hebben wij geen verhaal om ons netwerk voor jouw initiatief te prikkelen. En kunnen we jou ook niet succesvol begeleiden. Ik zet een paar suggesties onder elkaar die voor jou een start kunnen zijn om bij het verhaal van jouw initiatief te komen. Loop ze eens langs. Van welke suggestie word je enthousiast?

1. Maak een tijdlijn met momenten die in jouw leven keuze bepalend waren. Waarom ben je een bepaalde richting uit gegaan? Weet je nog hoe het voelde om die keuze te maken?

2. Over welke dingen maak jij je vaak druk? Wat zijn jouw ergernissen? Waarom maak je je daar druk over? Wanneer is dat eigenlijk begonnen?

3. Zonder welke kernwaarde zou jij niet kunnen leven of werken? Is dat rechtvaardigheid bijvoorbeeld? Ben je wel eens onrechtvaardig behandeld?

4. Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden?

5. Waar krijg je energie van, en waar niet? En hoe is die balans in wat je nu doet of bent gaan doen?

Kortom

Het vinden van het juiste verhaal bij jouw bedrijf, startup of product is essentieel. Want als je de ander niet kunt overtuigen vanuit gevoel en drijfveer, dan wordt het lastig om vertrouwen te realiseren. En vertrouwen is de basis van ieder begin.  

Wil je weten of Startupinbusiness ook een match voor jou is? Check dan ons verhaal op de site en doe de gratis profielcheck: https://startupinbusiness.nl/gratis-check/. We gaan graag met jou in gesprek!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.