Motivatie – Impact – Rendement: De drieslag voor iedere startup

Stel: Je bent een startup met een geweldig innovatief idee. Een mooi plan, dat de wereld een stukje mooier gaat maken. Je hebt nagedacht over je product, je doelgroep en de markt. Maar hoe ga je nu de aandacht krijgen van de juiste partijen voor jouw plan, zodat het ook te realiseren valt? Dit blog gaat over impact en rendement. 

Waarom 

Een goed plan heeft een goed verhaal nodig. Als jij als startup enthousiast bent over jouw eigen plan, en je wilt het dolgraag realiseren, dan moet je de ander kunnen overtuigen van jouw geniale idee. Jouw eigen motivatie is daarbij de belangrijkste factor: Waarom ben jij eigenlijk met dit idee op pad gegaan? Waarom loop jij er warm voor? En storytelling is daarbij een heel behulpzaam instrument. 

Impact meten

Maar met een goed verhaal alleen, ben je er nog niet. Jouw idee moet ook iets bijdragen aan de maatschappij. Wat voor een impact heeft jouw innovatieve plan eigenlijk? Wat draagt jouw plan bij? Waarom wordt de wereld er beter van? En dan nog wat concreter: het gaat ook om meetbaar maken van die impact. Heb je daar in je businessplan eigenlijk al rekening mee gehouden? Hoe ga je die impact concreet maken en meten? 

Scaleup

En dan wil je jouw plan natuurlijk realiseren, en heb je geld nodig. Voor de fabricage, voor het proces, maar ook voor het organiseren van jouw bedrijf. Want als je groeit, dan heb je als scaleup ook mensen nodig natuurlijk. En voor die investeerder die je zoekt, is impact dan een belangrijke factor. Naast rendement natuurlijk. Dus wat maakt het idee voor hem/haar aantrekkelijk om in te investeren? Waarom heb je juist die investeerder op het oog? Welke wijze van financiering past dan het beste bij jou en jouw idee? 

Drieslag

Dus het is eigenlijk een drieslag: jouw eigen motivatie, vertalen naar maatschappelijk belang om een investeerder te interesseren die op zoek is naar die impact en dat rendement. En het begint allemaal met het hebben van een goed verhaal. Want als dat niet klopt, dan komt die investeerder er ook niet. 

Benieuwd hoe jij er als startup voor staat? Check dan hier je startupprofiel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.